Met zijn zevenen op trekvogelpad - Reisverslag uit Waalre, Nederland van Jos en Eric Wuite - WaarBenJij.nu Met zijn zevenen op trekvogelpad - Reisverslag uit Waalre, Nederland van Jos en Eric Wuite - WaarBenJij.nu

Met zijn zevenen op trekvogelpad

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jos en Eric

22 Augustus 2011 | Nederland, Waalre

Weesp - Bussum-Zuid

Zondag 21 augustus was het weer zover. Met zijn zevenen konden we van start! Rond half elf arriveerden we allen op station Weesp, nadat ieder van ons tussen de regenbuien door laverend met auto dan wel trein was gearriveerd. Het weer klaarde toch al snel op, uiteenlopende (!) weersverwachtingen ten spijt. Enkelen togen meteen aan de beker NS-koffie van de kleine restauratie
van het station. De drie gezusters hadden elkaar snel gevonden vanaf de verschillende zijden van het station, met levendig mobiel
telefoonverkeer.

Met een actueel Trekvogelboek en vier (!) afdrukken van het traject (al dan niet in kleur) trokken we gezellig causerend naar de rand van Weesp. Meteen liep het gezelschap te ver door langs de Vecht. Al ras moesten we omkeren en terug naar de gemiste afslag, de polder in richting het Naardermeer. Overigens niet alvorens langs de weg peren te hebben afgenomen en bijgedragen aan
het goede doel, ditmaal vliegenzondergrenzen, een initiatief voor het transporteren van noodhulpgoederengoederen naar moeilijk bereikbare plaatsen en of plekken die anders niet met noodhulp aangevlogen worden. Trekvogels trekken ook vliegend naar
vreemde verre plekken en dit past dan ook op het Trekvogelpad.

Het weer was droog... en toch nat, vochtige lucht wel te verstaan en wat broeierig. "Ik ben net een zoute haring", commentarieerde Monique, gevat als altijd. Onder een warme augustuszon liepen we gezellig bijpratend - af en toe de kaarten
controlerend - richting Bussum. Een mooi traject, door het Hollandse landschap. We hebben nog een troep ganzen gezien, fouragerend in de weilanden. Wellicht zelfs een ooievaar die opvloog. Maar dat was niet helemaal vast te stellen door de afstand. Of was het toch een reiger? Waarbij men zich afvroeg hoe het toch kwam dat we nooit jonge blauwe reigers zien en wel jonge
ooievaars of zwanen? Weet iemand dit antwoord?

Verschillende van ons plukten onderweg waar we de handjes bij konden krijgen, bramen, appels, peren en Jeannette was hier bijzonder bedreven in en kon zodoende praktisch de wekelijkse fruitinkopen 'overslaan'. Fruit - in gewone vorm en gedroogd in
kleine fruitsnoepjes, wortels, brood en andere lekkernijen waren de begeleiding van de gezellige conversaties tijdens de lunch aan
het Naardermeer en op enkele andere tussenstops met banken en tafels.

De toegift aan het einde was een mooi stuk bos in Bussum, waar we in over Landgoed Bantam van Natuurmonumenten in weldadige schaduw onder de oude eiken en beuken liepen. Een beetje gaar bij station Bussum-Zuid aangekomen, volgde een wat gehaast afscheid. Kaartjes kopen, verschillende rijrichtingen en bestemmingen, en abrupte vertrektijden binnen enkele minuten zorgden ervoor dat we wat snel afscheid moesten nemen van elkaar en ons snel naar de twee verschillende perronnen moesten begeven,het ene spoor aan de overzijde via een trap over het eerste spoor. En dat voel je dan toch in de benen!
We hebben weer genoten van een mooie wandeling in het Gooi en kijken uit naar de volgende etappe, naar verluidt wordt het nog mooier, over de Utrechtse Heuvelrug. Dat traject loopt van Bussum-Zuid naar Baarn, ongeveer achttien kilometer.
verwachting ergens in oktober ?