De Aftrap - Reisverslag uit Bergen aan Zee, Nederland van Jos en Eric Wuite - WaarBenJij.nu De Aftrap - Reisverslag uit Bergen aan Zee, Nederland van Jos en Eric Wuite - WaarBenJij.nu

De Aftrap

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jos en Eric

03 Mei 2009 | Nederland, Bergen aan Zee

En dan is er de aftrap. Samen op pad, dit keer het Trekvogelpad.
Het is vaak een lastige puzzel om de handigste en praktische logistieke verbinding te vinden. Hoe en waar we op de route kunnen starten en huiswaarts komen. Meestal komen we dan op een trein of busverbinding uit die ons dan dichtbij het vertrekpunt brengt.
Dit keer viel het tegen: de busverbinding naar Bergen aan Zee reed nog niet op zondag - alleen in de zomermaanden, maar gelukkig hadden we een lieve vader die ons op pad wilden helpen. René en Monique zouden vanaf Castricum meerijden.
Door een hardnekkige blessure moest René besluiten dat het niet verstandig was om te wandelen. Hij bood aan ons drieën naar het startpunt te brengen. We hebben hem natuurlijk gemist tijdens het wandelen, maar hopen dat hij snel herstelt van de sportblessure en later in plaats van taxichauffeur gewoon weer mee kan wandelen.

Over het traject zelf kunnen we vooral zeggen dat we door prachtige duinen liep waar we al veel bloeiende planten zagen. We hebben heerlijk bijgepraat over allerlei onderwerpen en voordat we het wisten waren we al op de helft van de tocht . Een lunchplek vinden in Egmond aan den Hoef leek ons gemakkelijk… helaas, alles was nog dicht . Dan maar een paar stoelen van de stapel en een plekje onder de luifel van het gesloten café om de meegenomen boterhammen op te eten en een kopje thee te drinken.

Naar Alkmaar
De tweede helft liepen we op het Zomerdijkje, een middeleeuwse weg van Egmond aan den Hoef naar Alkmaar waar we een prachtig uitzicht hadden over de bloeiende bloembollenvelden. In Alkmaar aangekomen, proefden we een piepklein staartje van de huldiging ven AZ. Hier scheidden onze wegen. Monique nam de bus naar huis en wij werden door vaderlief opgehaald en verwend door moeders met heerlijke zelfgemaakte tomatensoep. Waarna we huiswaarts reden en daarna heerlijk voldaan in bed te kruipen met de gedachte dat het weer een prachtige dag was geweest.
Het volgende traject loopt vanaf Alkmaar CS richting Purmerend. De afstand is 43 kilometer. Dit is iets te veel voor één dag lopen. Daarom hakken we het in kleinere stukken, tussen de 15 en 19 kilometer. De volgende etappe eindigt in het kleine plaatsje Graft… en daar komt de bus. Op deze route steken we ook nog met een veerpont over.

Oproep
Nu de oproep: Wie loopt met ons mee? Vind je het leuk een dag te wandelen door de mooiste stukjes van Nederland en onderweg weer ouderwets bij te praten, meld je dan bij ons. Data plannen we dan in overleg.
Je kunt ook reageren onder het bericht. Dan kan iedereen meelezen en genieten. Wil je iets persoonlijker reageren, mail dan naar jos.markus@zonnet.nl.