Zwammen op het Trekvogelpad - Reisverslag uit Den Dolder, Nederland van Jos en Eric Wuite - WaarBenJij.nu Zwammen op het Trekvogelpad - Reisverslag uit Den Dolder, Nederland van Jos en Eric Wuite - WaarBenJij.nu

Zwammen op het Trekvogelpad

Blijf op de hoogte en volg Jos en Eric

26 Oktober 2013 | Nederland, Den Dolder

Een wandeling vol afwisseling door weilanden omringd met elzen en eiken die al begonnen te verkleuren, door bossen die vol stonden met paddenstoelen die volop gefotografeerd werden. Maar er werd ook stevig ‘gezwamd’ door de groep wandelaars. Ook een dijk van de Nederrijn zat in het programma , daar was het erg druk met gemotoriseerd verkeer zodat we ondanks het fraaie uitzicht op de molen en kerk van Amerongen toch weer graag het bos werden ingestuurd.
De tocht liep over het landgoed Zuijlensteijn waar we bij een pauze moment uitleg kregen over - de zwarte-bles-schaap. Deze schaapsoort, ja, je leest het goed, heeft een witte bles op het voorhoofd met witte sokjes en een witte punt in de staart verder is zij geheel zwart .
Het kasteel Amerongen passeerden we zonder dat een van ons op de thee werd gevraagd, hoe zou dat toch komen? Informatief lazen we dat de streek ook bekend was vanwege de tabaksplantage (tussen de 17e en 19e eeuw) .
Een uur voor het eindpunt komt René ons tegemoet gewandeld, zoals gepland , maar dat zegt niet altijd alles. De ochtend van deze start bewijst dat het vaak ook anders kan lopen .
Ik heb al vaker geschreven dat het elke keer weer een puzzel is wie, waar, hoe laat vandaan komt. Deze keer was wel de jackpot qua planning!
Denk je een week vooruit het geheel goed in kaart gebracht te hebben en relaxed om 11 uur te kunnen starten omdat de afstand niet veel kilometers waren… en dan loopt het toch weer verrassend anders .
Herfstdrukte op de weg, een trein die te snel rijdt waardoor je niet kunt uitstappen, chauffeurs die langs elkaar heen rijden, en ondanks de moderne media – 06, sms – geen bereik en dan tot slot blijkt de Jeugdherberg te zijn afgebroken. Het waren heel wat obstakels die genomen zijn. Om 13.00 vertrekken we uiteindelijk voor een heerlijke wandeling en wel met 2,5 man (René liep namelijk de helft mee) en 5 vrouwen, een record aantal trekvogelpadwandelaars.
Voor het eerst liepen Hanneke en Mathijs mee en wie weet sluiten zij ook vaker aan.
Dit keer sloten we de tocht ook gezamenlijk af met een voedzame warme maaltijd in de caravan. Trek maakt bonen zoet, het spreekwoord is iets aangepast maar nog steeds begrijpelijk.

Voor de volgende ecologische onthaasting zijn al weer datums geprikt : zondag 12 januari en in april zondag 13 april . We gaan weer terug naar de zondag en hopen op weer veel reacties!

• 03 November 2013 - 14:41

Heidi:

Lieve mensen, wat leuk om weer te lezen. De groep groeit ook dat is fijn, want dit keer kon ik er niet bij zijn. Wellicht een volgende keer wel weer. Hier is het nu onstuimig winterweer. Met enorme hagel en onweersbuien. De Huberts jacht wordt vandaag gehouden, met al die grote hagelstenen wordt dat afzien voor mens en dier. Geniet van de onstuimige herfsttijd en de gezelligheid binnen. Groetjes Heidi